S přicházejícím létem a prakticky uzavřenou klasifikací řeší školy jednu zásadní otázku: jak zabavit děti a jaké aktivity s nimi provozovat do doby, než začnou prázdniny. Koneckonců na učení již nemá prakticky nikdo ani pomyšlení. Všichni už jsou myšlenkami někde u vody. Co tedy dělat? Jedním z řešení, které praktikují prakticky všechny školy, jsou nejrůznější výlety. Jejich cíle mohou být různé. Nejčastěji jsou jimi zoologické zahrady, různé památky jako jsou hrady a zámky, nebo i kina, pokud dávají nějaký nový film vhodný pro danou věkovou kategorii.

 

autobus vezoucí děti na školní výlet

 

Údajně je jejich cílem to, aby se děti něco naučily a dozvěděly. Při návštěvě památek například o historii, v zoo pak o zvířatech. Otázkou samozřejmě je, nakolik je toto skutečně hlavní motiv, a nakolik jde jen o to nějak přežít těch posledních pár zbývajících týdnů do prázdnin s co nejmenší námahou.

 

Je pravda, že zde záleží na konkrétní škole. Některé z nich skutečně kladou důraz na to, aby se i na těchto výletech žáci něco naučili, obvykle formou her. Například vyhlásí soutěž, kde mají žáci najít různé informace o zvířatech, která v zoo uvidí, případně o autorech obrazů v galerii. Tak se děti zábavnou formou něco dozví a je pravděpodobné, že jim daná informace zůstane v hlavě déle, než kdyby se ji učily klasicky ve školní lavici.

 

děti poslouchající výklad u památky

 

Ovšem je potřeba přiznat, že tento přístup je skutečně výjimečný. Většinou již učitelé nemají energii, aby něco takového přichystali, a jsou rádi, když se děti během výletu zabaví samy. Je však pravdou, že v tomto případě si z něj příliš neodnesou. Avšak ať už se k nim škola staví jakkoliv, je jasné, že to pro děti představuje vítanou změnu. Není tedy divu, že se na ně většina z nich těší. A pokud navíc ještě dobře vyjde počasí, budou na ně ještě dlouho vzpomínat. A to rozhodně také není nijak k zahození.